Chronische rugklachten

U heeft het vast wel eens meegemaakt. Pijn in uw rug tijdens een bepaalde houding, of beweging. Bijvoorbeeld tijdens zittend werk, of het huishouden. Als fysiotherapeut behandelen wij veel van dit soort rugklachten. Hierbij merken onze cliënten en fysiotherapeuten de effectiviteit van een actieve behandeling, met speciale aandacht voor de de activiteiten van het dagelijks leven.

Uit onderzoek blijkt dat 60-90% van de Nederlandse bevolking wel eens last van rugklachten heeft. Heeft u eenmaal pijn in uw rug? Dan bent u in 35% van de gevallen na 12 weken nog niet klachtenvrij. Bij werkende mensen zorgt rugpijn in 10% van de gevallen tot verzuim.Tenslotte blijken zelfs 75% van de rugklachten zich binnen 1 jaar tijd te herhalen.

Rugklachten komen dus regelmatig voor, duren vaak lang en hebben een grote kans op herhaling. Fysiotherapie kan de kans op rugklachten verkleinen en u leren met u klachten om te gaan. Daarbij is sterk bewijs dat actieve oefentherapie een meer en blijvend effect heeft ten opzichte van andere behandelvormen zoals het mobiliseren van gewrichten of vormen van elektrotherapie. Vooral wanneer u regelmatig terugkerende, of landurige rugklachten heeft.

Het revalidatietraject is gericht op de houdingen en bewegingen die u tijdens uw eigen dagelijks leven uitvoert. Hierdoor is het geschikt voor vrijwel alle vormen van rugklachten. Of uw klachten nu nieuw voor u zijn, of al langer aanhouden. Of de lichamelijke oorzaak bekend is, of niet.

Samen met u versterken we de controle, de beweeglijkheid en de stabiliteit van uw rug. Daarbij leert u voor u belangrijke houdingen en bewegingen makkelijker uit te voeren. Zo bereikt u een toename van uw bewegingsvrijheid en een afname van uw rugklachten en de kans dat deze terugkomen.